En rustvogn er en helt almindelig bil, som er ombygget, lige efter førresæderne er den skåret over, og bygget om med et ekstra stort og langt kisterum. i kisterummet på nyere rustvogne, er der lys, udluftning, nogle rustvogne har endda køl i kisterummet.
i kisterummet er der også gardiner, som ofte benyttes når der skal skabes så lidt opmærksomhed som muligt, fx. når en tom kiste fragtes til hospitalet, så vil gardinerne typisk være rullet ned, da der i sådan en situation ikke vil være nogen grund til at skabe opmærksomhed
under kisterummet, er der opbevaringsrum, til bedemanden udstyr, og hjælpemidler, så som kistevogn, forflytningshjælpemidler, rengøringsmidler, og klude.
En rustvogn er nok en af de biler som bliver vasket oftest, jeg vasker altid selv min rustvogn før hver højtidelighed, hvis den er synlig beskidt. Det slider utrolig meget på lakken, og derfor er det også en dyr bil og vedligeholde, ud over polering/coating en gang eller to om året, så er anskaffelsen af en rustvogn også en rigtig dyr fornøjelse, prisen på en ny diesel drevet rustvogn ligger på ca. kr. 1.500.000,- vil du hellere over og køre på el, så ligger de på ca. kr. 2-300.000,- mere. det skyldtes de mange timer og special produceret dele, og at det hele er håndbygget.